Avgifter eller vad tjänar ni pengar på?

Jag har nyss aktiverat mitt kort och försöker läsa mig till regler. Bland annat hittar jag att tar man ut pengar utomlands så kostar det 1,5% om man tar ut mer än 3000 sek. Gäller det enbart för bankomater utomlands, ATM? Eller räknas det in om jag betalar i butik, eller på macken?
Om nu kortet är avgiftsfritt och en del fördelar, måste jag fråga mig, Vad tjänar ni pengar på? För inte ens jag tror ju att ni gör detta ideellt? Eller tanken är kanske att det kommer avgifter så småningom?
GW - bilresaieuropa.se

Skaffa annat kort om du vill slipa krogel när du betalar

Hej @Bilresaieuropa.se
Vad roligt att du har fått hem ditt kort och aktiverat det! :blush:

Det stämmer att du kan ta ut pengar med kortet i en bankomat. Du kan ta ut upp till 3000 SEK / månad utan avgift, men tar du ut mer än så tillkommer en avgift på 1,5%. Detta gäller för bankomatuttag både i Sverige och utomlands. Det gäller inte vid köp, det tillkommer inga extra avgifter eller valutapåslag när du handlar med kortet.

I nuläget är vårt mål att erbjuda vår tjänst till så många användare som möjligt och finansierar verksamheten med investeringar. Vi har valt att börja med en kostnadsfri version för att i framtiden introducera premiumkort med förmåner, för den som vill. För oss och för våra kunder är tydlighet och transparens i prismodellen väldigt viktigt.