Bättre lösning för gemensam ekonomi

Hej!
Har nyss börjat använda P.F.C. och är nöjd än så länge. Har sett att andra har skrivit liknande trådar om detta ämne och även jag vill komma med ett förslag. Jag tror att det skulle vara smidigt om P.F.C. skulle kunna införa en riktigt bra lösning för att dela ekonomi. Detta är något som många efterfrågar och det hade lockat användare till P.F.C.

Jag och min sambo tjänar olika mycket. Säg att hon tjänar 40 % av av vår gemesamma inkomst och jag 60 %. Vi har delat upp det så att man betalar de gemensamma utgifterna utifrån den procentsatsen jag tjänar. Procentsatsen kan variera från månad till månad beroende på om man vabbar, är sjuk mm.

Vad jag skulle vilja se på P.F.C. är att kunna skapa en gemensam pott/konto, där man månadsvis sätter in en valfri summa pengar. Säg att vi vill sätta in 10000 kr månadsvis på kontot, då vill jag sätta in 6000 kr och hon 4000 kr.

Sen kan man i appen välja vilken pott/konto som pengarna ska dras ifrån. Köper jag mat så väljer jag gemensamma kontot; köper jag kläder väljer jag egna kontot osv. Råkar man handla på fel pott/konto är det ju lätt att flytta pengar mellan potten/kontot i efterhand! På detta vi slipper man ha två kort.

Skulle detta gå att införa? För bökigt att lösa?
Om ni vill nå den stora användarbasen så är lösningar som den här bra att implementera!

Data-David.

1 gillning

En start kan vara att i den befintliga funktionen med att dela upp kostnader, så bör man kunna välja en procent-sats som man delar upp kostnaderna med.

Hej David,
Tack för din feedback!
Just nu finns ingen funktion för gemensamt saldo och det går inte heller att koppla flera kort till samma konto, men jag ska absolut framföra dina idéer till vårt produktteam!

Vår lösning för sambos/vänner som vill dela ekonomi är en funktion vi kallar Grupper. Ni har ett kort var, men kan skapa en gemensam grupp i appen. I den gruppen kan ni båda två lägga till de köp som ni vill dela på och skapar på så sätt en gemensam transaktionslista. Det finns även möjlighet att göra upp och betala tillbaka varandra direkt i appen.
Här kan du läsa mer om hur det funkar: https://getpfc.com/sv/nytt-i-appen-gor-upp-och-betala-tillbaka-i-din-grupp/

MVH
//P.F.C.-teamet

Hej igen,
En sådan funktion, för att kunna reglera hur stora delar av de gemensamma utgifterna som grupp-medlemmarna ska stå för, är under uppbyggnad och kommer att lanseras i appen nu framöver. Jag dock inte svara på exakt vilket datum det kommer att ske.

MVH
//Sabina på P.F.C.

1 gillning

Grymt!
Lycka till. P.F.C. blir en stark utmanare till andra banker och neobanker.

1 gillning