Betala hos ST1

Hejsan.

Idag försökte jag tanka hos ST1, men de vill reservera 1500:- innan jag fick tanka.

Hade vid det tillfället ca 200:- och kände inte för att swisha över 1300:- till för att sen tanka för 200:-.

När jag tankat med något annat kort så försöker den låsa 1500:-, men låser den faktiska summan oberoende vilken den är.

Varför kan inte P.F.C ha samma ?

//Micke

Det är en lag som säger att det ska reserveras 1500kr på kortet, oavsett vilket kort du tankar med. Men dessa pengar blir tillgängliga ganska omgående.

Vet inte om du läst frågan från mig eller om du förstår frågan fel. Vi provar igen.

När man tankar på valfri tankstation med ett annat kort än P.F.C så behöver man inte HA 1500:- på kortet för att få tanka. Det räcker med tex 200:-, så får man tanka för 200:-.

Hos P.F.C MÅSTE man alltså ha minst 1500:- för att ens få tanka i automater? Vad är skillnaden mellan er och tex Swedbank eller SEB’s kort?

Nej, PFC kräver att du har 500:- på kortet.

1 gillning

Hej @cozmicmixx och @hogge
Det stämmer att man behöver ha minst 500 kr på sitt P.F.C-kort för att kunna genomföra en tankning. Men det är även en så kallad kortkontroll som kortutgivarna Visa och Mastercard kräver av bensinbolagen som innebär att 1000-1500 kr kommer att reserveras på ditt kort, efter att tankningen är avslutad så justeras beloppet automatiskt.

Har rest denna frågan tidigare. Har för övrigt samma problem på ett flertal neobanker.

Har inte lyckats med vare sig 500, 700, eller 1000.- inget under 1500:- har accepterats

Pfc är ett kontantkort därför det får inte att tanka under 1500kr har du en vanligt bankkort så det går med 200kr

Har tankat på ST1 för under 100 kr med 500-1000 kr på kortet.

Tycker det är väldigt konstigt att PFC är så inkonsekvent… det går inte att lita på att kortet fungerar som det ska… Samma med utlandsbetalningar.