Konto avslutat, men kort kan användas (!)

Hej! Jag bad om att ni skulle avsluta mitt konto hos PFC för några månader sen och fick besked att det var gjort.

Det visade sig dock att min 11-åriga dotter inte gjort sig av med sitt “junior-kort”. Således försökte hon använda det häromdan men berättade att det “var nåt konstigt” och “att det inte funkade”. Jag informerade henne att kontot var stängt & att hon ju fått ett nytt kort hos en annan bank, sedan tog jag kortet & klippte det.

Hör och häpna får jag för ca två veckor (?) sedan push-meddelanden från PFC-appen (som jag glömt att avinstallera) att mitt konto ligger på minus (!). MEN, eftersom mitt konto är avslutat kan jag inte logga in i appen!

I förrgår fick jag en kort, fåordig varning att jag skulle beläggas med straffavgift á 100 KR dagen därpå om jag inte betalade skulden (som alltså uppstått via ett spärrat kort?!!!). Jag provade igen att logga in i appen men självklart går inte det.

Idag drogs 100 kr i straffavgift och jag fick även ett push-meddelande att “om fem dagar dras ytterligare 100 kr”. Snacka om “moment 22”… Betala? Hur? Kontot är avstängt på min begäran!

Eftersom ni inte svarar via mail får jag försöka leta rätt på ett telefonnummer till er. Kommer jag inte fram på det numret kan ni vänta er ett besök på ert kontor av undertecknad, förutsatt att det ligger i Stockholm.

Jag kan betala vad ni nu anser jag är skyldig (gissar att min dotter försökt köpa en glass eller dylikt), men mer vettigt vore om ni själva betalar tillbaka mina pengar och ser över era säkerhetsrutiner!

Till er som fortfarande har PFC: tappa för guds skull inte bort kortet, och se till att klippa kortet / korten samma dag ni avslutar kontot! Annars kan den som råkar hitta ett kort i soptunnan leva glada dagar på er bekostnad.

För att runda av: om jag inte hade glömt att avinstallera appen hade jag inte fått någon förvarning om ovan. Inget mail, inget vanligt brev, inget telefonsamtal. Undra just vilken summa det går att komma upp i innan nåt larmar hos er & ni tänker att “hmmm, jag kanske ska kontakta kunden vars konto är uppsagt men som fortfarande KAN använda (!) sitt kort och drar på sig uppenbara idiotavgifter för en summa på några tior?”…

Väl mött, typ…

Henrik

PS. Ni får ett minus mindre om ni hinner ringa mig först. Kolla inkorgen. DS.

Hej Henrik,
Vi kan inte kommentera specifika kundärenden här på forumet pga av sekretess, men jag kan se att ditt ärende nu tycks blivit uppklarat via kundtjänsten.
Toppenbra att du tog kontakt med oss direkt!