Kortet fungerar ej i uttagsautomat i Marrakesh

Det går inte att ta ut kontanter med kortet. Däremot kan jag betala i butik eller på restaurang
Mvh Lena

Ett sedan länge känt problem att kontantuttag inte fungerar i flera länder.
PFC påstår sig arbeta med problemet, men hittills verkar framgångarna ha uteblivit!
Det skulle vara intressant att få en rapport om hur arbetet fortskrider. Finns någon lösning i sikte? När kan vi förvänta oss ett fungerande kort?

Tills att problemet är löst, vore det lämpligt att på hemsidan ha en tydlig varning att det är problem med kontantuttag. Man kan då förbereda lämpliga alternativ till PFC, och slipper stå med lång näsa framför en bankomat som vägrar ge ut kontanter.

1 gillning

Hej Lena, tråkigt att PFC-uttag inte fungerar i Marrakech. Om du använder exempelvis Norwegian kort kan du ta ut utan avgift i bankomat där vad jag läst.
Vi ses/Thomas G

Hej - tack för upplysning. Vi jobbar som sagt aktivt med detta tillsammans med Mastercard, som inte ännu har kunnat identifiera exakt vad det är som felar. Det hjälper oss mycket att få mer specifik information om vilken bankomat du använt med namn på bank, adress och tidpunkt. Om du har tillgång till den informationen är du varmt välkommen att kontakta oss i chatten i appen, vi är mycket tacksamma för din hjälp.

Jag provade kortet i två bankomater vid torget Jema el Fna i Marrakesh. Det var Societe’ General och eventuellt Banque General. Det var den 23 december 2019. Ingen av bankomaterna acceperade uttag.

Hej,
Hur går det med att få kortet att fungera i bankomater? Vore en bra idé att som esseg föreslår att lägga ut information på startsidan så att man kan ha annat kort som reserv när man reser.

MVH
Lena

Hej @Lena Tack för din fråga!
Vi undersöker för närvarande vad problemet med uttag i bankomater utomlands kan bero på och jobbar aktivt tillsammans med Mastercard för att utreda källan till problemet. Det är dock långt ifrån alla av våra kort som är drabbade utav detta, och att handla med kortet utomlands fungerar precis som vanligt.

Vi har lagt ut information om det här i vår FAQ, här kan du läsa mer om detta: https://intercom.help/pfchelp/sv/articles/3496573-varfor-nekades-kortet-nar-jag-forsokte-ta-ut-pengar-ur-en-bankomat-utomlands