Logga in med touch id

Finns en del appar som använder Touch ID för att logga in. Vore trevligt om Pfc hade samma sak, utan att man behöver använda bank id.

1 Like

Verkar sjukt osäkert, så jag hoppas inte den funktionen kommer. BankId är ju även till för att säkerställa identiteten på den som använder kortet, så det skulle snarare skapa sämre säkerhet istället för bättre användarvänlighet

Varför skulle det vara osäkert? Oftast är det en inställning om man vill använda fingerprint (app inställning) så jag tycker inte det ska vara några problem alls.

Det skulle betyda att man behöver dubbla inloggningar, eftersom BankID är för att säkra din identitet och inte bara logga in. När man kommer in i appen och ges tillgång till överföringar och saldo så måste identitet styrkas, pga säkerhet och juridiska skäl. Om du vill logga in i appen utan styrkt identitet skulle du alltså inte kunna få tillgång till något som har med kortet eller kontot att göra, tex historik/överföring/uttag/insättning/kortnummer/namn på kortinnehavaren. Det finns alltså ingen som helst fördel, som jag ser det, att logga in med Touch id/iris/pinkod/ansiktigenkänning istället för BankID. Är det jobbigt eller irriterande att skriva kod på BankID så är mitt råd att du istället ställer in ditt BankID på att godkänna fingeravtryck för inloggning och viss form av signering, och på det sättet få samma typ av funktionalitet som du verkar eftersträva.

Gott nytt år och god fortsättning :blush:

Mjo, jag vet vad BankID är till för.
Vill ändå säga att jag inte tror dubbla inloggning behövs som du säger, om du menar att man måste först verifiera sig med TouchID och sen med BankID.

Det finns redan existerade appar som enbart kräver TouchID för att logga in t.ex. Nordnet och Lunar Ways app. Där kan välja att använda TouchID för att verifiera sig med. Och det är som jag sa tidigare en inställningsval som du som användare aktivt väljare att slå på om du vill ha det.

Förresten TouchID är precis lika mycket som allt annat biometriskt identifiering, ett sätt att verifiera att det är du som vill komma åt informationen och inte en tredje person. Skillnaden här är väl att BankID är något som används i Sverige bara som ett sätt att verifiera dig som användare.

Återigen så är det ju en juridisk sak som inte gör att Touch id är att förespråka. Utöver det så saknar många telefoner Touch id möjlighet, exempelvis iPhone XS, vilket gör att säkerheten blir ännu sämre om man inte tillämpar BankID. BankID är fortfarande det juridiskt vettiga sättet för just den här situationen, plus att det är en lösning som man vet fungerar på samtliga telefoner och därmed minskas risk för buggar och oväntade fel.

Men jag har aldrig sagt att TouchID ska ersätta BankID, som dessutom inte heller finns på alla Android telefoner. Nu äger jag inte en iPhone XS så jag kan inte testa. Men jag gissar på att iOS API är gjort så att TouchID är interchangable med FaceID.

Hur vill du förklara det jag har sagt med att det redan finns etablerade appar som “ger” användaren möjligheten att “välja” TouchID som inloggning?

Vad är det du vill uppnå med TouchID om det inte skall ersätta BankID? Då hamnar man väl med dubbla inloggningar ändå, vilket inte är en bra användarupplevelse?

Vad har du tänkt att man skall komma åt med de respektive inloggningsmetoderna? Klart det finns ersättning för fingeravtryck till exempelvis iOS, med ansiktigenkänning, men inte i BankID där man istället får använda kod på gammalt hederligt sätt. Detta pga att ansiktigenkänning inte är säkert nog.

Absolut finns det andra appar som nöjer sig med TouchID, styrning för fjärrtjänster till bilar tex. Dock är inte detta något som är reglerat i svensk lag på samma sätt som ekonomiska skyldigheter en kortutgivare har, eller säkerställande av juridisk person vid hantering av pengar.

Hur får du det till att jag vill ersätta BankID, om jag menade att TouchID inloggning ska vara en inställning i appen? Alltså PFC appen som användaren aktivt själv får välja att slå på, om hen vill använda det för att logga in till appen.

Du får ju inte blanda ihop att jag vill använda TouchID för att verifiera dig som användaren när du vill toppa korta, vilket dessutom nog inte ens är möjlig eftersom toppning av kortet så är det tredje parten (alltså banken där pengarna dras ifrån) behöver BankID för att verifiera att det är ägaren av kontot som vill dra pengar därifrån.

Vad har du tänkt komma åt i appen utan att behöva logga in med BankID?

Samma innehåll som man kan se i t.ex. Revolut som är en liknande tjänst. Eller om man ska ta nåt nordiskt exempel så har du Lunar Ways.

Hej, det är jätteroligt att ni är så engagerade i hur vi utvecklar appen! I nuläget fokuserar vi på inloggning och verifiering via BankID och har inte planer på att ersätta det med TouchID. Men vi är som alltid mycket tacksamma för era synpunkter och engagemang.

Vill bara påpeka att det finns flera “finansappar” som har touch ID som inloggningalternativ nu. Bl.a. Revolut, Lunarways, Curve. Om det är en begränsning i Sverige köper jag det inte eftersom Avanza, och Nordnet har touch ID som inloggningsalternativ.

Tack för om ni tar en titt på denna feature request igen :slight_smile:

Hejsan och tack för din feedback. Vi har valt inloggning med BankID som autentisering. Det är upp till varje användare om man sedan vill aktivera inlogg med TouchID i BankID.

För alla användare ger lösningen ökad säkerhet vid inloggning och den uppskattas av många för att det är en trygg och enkel form av autentisering.

Att ni lägger till det ena behöver inte betyda att det första tas bort. Sedan att du säger att många uppskattar det, hur vet du det? Menar ni att Avanza m.fl. gjort deras tjänster osäkert nu när man kan logga in med Touch ID i deras appar?

Tror du kanske du missförstått min request. Jag menade på att det vore trevligt om det finns alternativ att logga in Touch ID. Sedan att det finns alternativ i BankID för det spelar ingen roll. Jag önskade att jag kan logga in via Touch ID direkt.

Hej, vi tar med oss ditt önskemål och framför det till våra produktutvecklare.

1 Like

tack, en uppdatering på det ifall du har något vore trevligt sen.