PFC, SAS, Lunarway, Klarna eller Norwegian

Hej,

När jag skulle välja kort velade jag mellan PFC, SAS, Lunarway, Klarna och Norwegian. Det som fick mig att välja PFC var hur användarvänlig appen var för insättningar, budget och tydliga notifikationer så att man inte glömmer att man sparar. Jag var dock nära att köra på Norwegian eller SAS för att, trots att några av dem har månadskostnad så har du en möjlighet att tjäna ihop poäng till kanske som bäst 2 resor om året.

Dock om ca 6 månader anser jag att SAS och Norwegian kommer vara mer relevant för mig då jag kommer vara mycket utomlands.

Som jag ser det behöver ni något mer för att sticka ut från mängden. Har ni några planer på detta? Jag läste att någon föredrog en bra sparränta, vilket kan vara ett alternativ, dock känns det mer relevant att lägga fokuset internationellt eftersom ni har kostnadsfri valutaväxling. Jag eftersöker ett poängsystem, antingen i samarbete med sparmål eller vid spendering. Letar ni efter samarbete med flygbolag och liknande?
Mvh,
Simon Wolf

Hej Simon! Vad roligt att du har valt P.F.C. och tack för dina synpunkter om hur vi kan bli ett bättre alternativ för dig på sikt.

Som du säkert vet är P.F.C-kortet optimalt att använda utomlands eftersom kortet är kostnadsfritt, utan extra avgifter eller valutaväxlingspåslag utomlands, och med fria uttag i automat upp till 3000kr/månad. Det finns också fördelar som att kunna frysa kortet själv, tina upp det om du hittar det och byta PIN-kod utan att sitta i långa och potentiellt dyra telefonköer och av samma skäl att du kan chatta med kundtjänst.

Vi lanserade P.F.C. i slutet av förra året och vi har mycket på gång som vi ser fram emot att visa upp för er. Vi inför kontinuerligt fler funktioner i appen och på sikt även premiumabonnemang, som kommer med förmåner. Exakt hur de kommer att se ut kommer vi att berätta längre fram. Vi tar också med dina önskemål i den planeringen.

Det finns ju ingen anledning till varför du inte kan ha flera kort.

Det vettigaste är ju att köra ett poängkreditkort som tex Norwegian för dina vardagsköp och använda PFC för köp i andra valutor/utlandet (med Norwegian-kortet som backup). Bokus också att andra kreditkort i regel har försäkringar vilket PFC saknar, så det kan vara vettigt att betala resor och dyrare prylar med dessa.

Att använda PFC i Sverige finns det egentligen inte någon vidare anledning till att göra.

1 Like

Kika på SAS travel wallet.

Hej Simon! Norwegian-kortet skulle jag inte använda utomlands om jag var du, eftersom de har valutaväxlingspåslag på 1,75% på vartenda inköp du gör i utlandet. Jag använder bara P.F.C och Klarna utomlands eftersom de är de enda korten utan avgifter och valutaväxlingspåslag. I Sverige använder jag enbart SAS Mastercard för alla inköp, och sparar på det sättet ihop poäng till en Europaflygresa varje år.
Ha en trevlig resa :blush:!