Samsung Pay - Nu ! !!

När kommer det att gå betala med Samsung Pay ?

Har endast haft med med mig min mobil sedan Samsung Pay introducerades.
Funkar överallt! Även utan NFC, vilket är Samsungs Pay:s stora plus
Vill fortsätta att BARA använda mobilen så fixa så att PFC funkar ihop med Samsung Pay snarast !
Tack.
SK.

Suverän idé, Samsung Pay sparar på använda plastkortet som blir slitet efter ett tag, och gör saker enklare, jajamen, jag gillar denna tanke.

Bättre att man satsar på Google Pay some funkar på alla Android-telefoner med NFC istället för bara telefoner från en tillverkare samt att vet inte när jag såg en terminal senast som inte tog emot NFC så Samsungs extra funktion är inte värt att köpa deras telefoner för (har inget emot Samsung men deras Pay-fuktion är låst till deras telefoner vilket de flesta androidanvändare inte har). Har använt det ett tag nu, väldigt smidigt och saknar det till mitt PFC.

Så jag säger, snälla fixa Google Pay omgående! :blush:

Daniel Gbg.
Ja det är bundet till EN tillverkare det är även Apple Pay.
Jag tror att du tycker det är helt ok med Apple Pay ! ?
Sist jag läste statistik var Samsung världens största mobiltillverkare så att tillhandahålla Samsung Pay är rätt och riktigt.
“jag vet inte när jag såg en terminal som inte tog emot NFC . . .”
citat DanielGbg
Förra sommaren reste jag genom Tyskland, Schweiz och Frankrike och betalade ALLT med Samsung Pay endast magnetremsa-betalning. (fast de alla sa: Nei., nein , es gehts nicht, No, no no . . . ! och sedan WOW! ! !)
Hade jag försökt använda mig av Google Pay så hade jag kunnat betala på 3-5 ställen under 3 veckors resa.
Många av terminalerna hade ENDAST magnetremsa avläsning (ej chip) - så jag hade kunnat använda Visa/Mastercard.
Problemet är då att skimming är möjlig.
Vilket INTE är möjligt med Samsung Pay och betalning via magnetremsa-avläsaren.

Så satsa på alla tre, Samsung, Google och Apple Pay!
Impementerar man det ena så har man gjort halva arbetet, minst. Tror jag
Tjatade på Länsförsäkringar Bank om Samsung Pay.
Kommer snart, sa dom. Tog ett år, men samma datum släpptes alla tre betallösningarna.

Så ge oss alla 3 lösningarna.

Tja, jag anser Apple Pay och Samsung Pay är lika bra/dåliga då de är låsta till en tillverkare, vi behöver inte fler låsta system så kanske Samsung borde låsa upp sitt system och göra det till en riktig utmanare men fram tills dess så anser jag att det är bättre att använda ett så brett system som möjligt…

Det var länge sedan jag var i tex Frankrike men senast jag var i Tyskland så funkade NFC utan problem och här i Ryssland där jag bor tar alla emot MIR, MC, Visa, Union Pay, Apple Pay, Google Pay samt Samsung Pay via NFC-terminaler. Det är vanligt att folk betalar med mobilen här… Magnetremsan är en föråldrad teknik som borde rensas ut omgående därför bör man inte förlita sig på ett digitalt system som använder den heller oavsett om det är säkert eller inte. Sen så även om jag är sjukt nöjd med Google Pay så bör man ju alltid ha en back up, då teknik kan krångla oavsett om det är telefonen, terminalen eller något annat…

Tja, jag tycker alla system ska vara öppna . . .

Nu var det så att bilresan jag och min käresta företog undvek alla större städer - vi höll oss till landsbygden.
Där förekom inga NFC terminaler så det enda säkra sättet (förutom kontanter) var att betala med Samsung Pay.
Vad är det som är dåligt med MST (som Samsung’s teknik heter) och att kunna betala på gamla terminaler?

Som jag skrev tidigare, fixar man det ena systemet, exempelvis Apple Pay, så verkar det inte krävas särskilt mycket extra arbetsinsats att få de två andra systemen att fungera.
Alltså,ixa alla tre Pay varianterna !
Tack!

MST kräver teknik som bara finns i vissa Samsung telefoner det är första bristen, andra bristen är att man använder gamla terminaler utan chip eller NFC vilket är en föråldrad och osäker metod, lite som när man manuellt kopierade kortnummret med karbonpapper eller i USA ofta signerar istället för att använda PIN…

Men visst, hellre alla tre än inget. Har dock ingen uppfattning om kostnaden eller hur svårt det är att implementera ett eller flera betalsystem och de flesta banker i Sverige verkar välja ett eller två system, få som har alla tre… Nåväl jag räknar inte med att ha en Samsung-lur någon gång snart så jag hoppas på ett system som funkar på min telefon :blush:

Att Samsung har MST kan väl inte vara en brist ? !
Snarare är det en brist att de andra alternativen inte utvecklat ett liknande system.
Andra bristen (gamla terminaler med enbart magnetremsa) är definitivt absolut tvärsäkert INTE Samsungs fel.
Det är väl bara av godo att man kan betala säkert på gamla terminaler. (Att skaffa modernaste terminalen är för vissa antagligen förknippat med en, för dem, hög kostnad.)
Enligt denna artikel (vet inte när den senast blev uppdaterad) så är det Samsung Pay som erbjuder flest banker av de tre vi har diskuterat.

Önskar att du läste min kommentar lite noggrannare, skrev inte att MST i sig var en brist utan bristen är att den tekniken bara finns hos vissa utvalda Samsung-telefoner (alltså inte ens hos alla deras egna telefoner) samt att jag påstod inte att Samsung kan beskyllas för gamla terminaler…

Jag anser att man från bankernas sida skall kräva chip och NFC därför kommer man på sikt inte behöva MST och vilket gör att den fördel som Samsung Pay idag har förhoppningsvis på sikt försvinner till förmån för ett generellt säkrare system för bankkort.

(Btw står i artikeln när den är skriven och uppdaterad om du läser den ordentligt… 180320)

“andra bristen är att man använder gamla terminaler utan chip eller NFC vilket är en föråldrad och osäker metod”
Men den är INTE osäker med Samsung Pay/MST. Så då gör det ju inget att de är föråldrade !
Självklart v kommer gamla terminaler SUCCESIVT bytas ut men tills dess . . .
Då är det väl bra att de som valt att köpa en Samsung av senare modell kan betala säkert i det närmaste överallt i världen, från byhåla (magnetremsa) till storstad (NFC).
Dessutom så stöds flest banker av Samsung Pay jämfört med de andra alternativen.

Såg uppdateringsdatumet efter att jag skickat iväg mitt inlägg. . . Sorry, lite gamla siffror.
Så här är de officiella uppgifterna som bör gälla just nu:

Google Pay
https://support.google.com/pay/answer/9093549?hl=sv
PS funkar Google Pay med alla Android lurar ?

Förutom S-serien verkar bara A70 av de senast släppta telefonerna från Samsung stödja MST resten förlitar sig på enbart NFC så inte ens Samsung ger dig möjligheten om du inte vill köpa en av deras dyrare telefoner.

Google Pay fungerar på samtliga telefoner med NFC som är släppta de senaste åren, vilket är betydligt större antal än vad Samsung har sålt sin 19% andel av världsmarknaden (2018) till trots.

Så man kan säga att Apple Pay och Samsung Pay är för er som vill lägga ut 7000+ (2019, med undantag för A70 som kostar 5000) på er telefon. Vi övriga får nöja oss med Google Pay.

Vem vill ha en Samsung med deras kletiga interface. Tacka vet jag Android One.

Då Google Pay även finns i samsungtelefoner och i princip alla andra Androidtelefoner så borde valet, om det nu måste vara ett val, enkelt. Google Pay bör prioriteras.

1 Like
1 Like