Stänga av kontaktlös betalningsalternativ

Alla andra banker/neo bank har möjlighet att stänga av kontaktlös betalningsalternativ ,
Hur kan jag stänga av kontaktlös betalningsalternativ på mitt PFC kort ?
______ OCH _________
Det är bra att man kan Sätt en köp-/uttagsgräns som kan justera vid behov.

Hej och stort tack för feedback! Du kan närsomhelst frysa ditt kort i appen och tina upp det igen så fort du vill använda det. När du fryser kortet stänger du också av kontaktlösa betalningar.

Varför skulle man vilja stänga av den funktionen?! Det är det bästa som hänt i kort-världen på åratal. Om man nu är orolig så får man väl skaffa ett skimblockerkort eller plånbok med inbyggd sådan. Själv tycker jag det är superpraktiskt t. ex när jag handlar mat, då blippar jag kortet redan när första varan scannats, kan sedan stoppa ner kortet och lägga i fickan så jag har två händer fria att packa varor med. Sedan bara godkänna köpet och traska ut. Snabbar upp kön också. :grin:

om du tappar kortet, någon annan kan också enkelt använda utan kod upp till 200 kronor många gånger tills pengarna är slut. Alla andra banker/neobank (Revolut/curve etc.) har möjlighet att stänga av kontaktlös betalningsalternativ.

Men jisses… Visst, men tappar du kortet och inte spärrar det så har tjuven (oavsett kontaktlös funktion på/av) kortnumret och kan göra köp hos mängd webbutiker utan vettiga säkerhetslösningar. För betydligt större belopp. Och, åtminstone än så länge, så kan man göra inköp med “chip no pin” upp till typ 200 kr i en del affärer, detta även om kontaktlös är avstängt. Det hade gjorts typ 15 miljoner kontaktlösa transaktioner/blipp i Europa när första svenska banken införde funktionen för några år sedan. Hade problemen varit många hade det knappast fortsatt. Man kan inte skydda sig mot allt. Kör man med kontanter kan man tappa dem också :stuck_out_tongue: