Varför sköta allt via en app?

Varför kan man bara registrera sig med via en app? Jag har ingen mobil som stödjer senaste versionen av android, som krävs för bank id. Varför kan man inte bara registrera sig på webben och logga in där? På klarna, som ni konkurrerar med (koreten är lika, men hos klarna saknar jag kontantuttag) som också fokuserar på appen kan man logga in via webben och registrera sig där. Jag har ingen lust att kassera 2 mobiltelefoner bara för att kunna ha bank id på mobilen jag har inte ens en renodlad android mobil.

Jag är inte heller speciellt sugen på sköta bankärenden via mobiltelefonen som lättare kan tappas och bli stulen eller få android-virus. Men jag är intresserad av p.f.c-kortet, jag kan bara inte beställa det utan en app.

Det borde inte vara så svårt för er att skapa ett webb-interface, inte svårare än att skapa en app… Jag är så trött på alla dessa appar, alldeles för osäkert enligt mig…

Nej, i dagslägen kännerjag inte för att lägga runt 4000 för en ny mobil för att kuna ha ett billigt och bra kort, även om jag verkligen hade velat ha p.f.c…

Vi kanske ses om ni går utanför era appar i framtiden, åtminstone en konkurrent till er gör ju det, revolut kör dock på appar de med, enklare kanske…

Besviken…

Hej! Det är aldrig roligt att höra att någon är besviken, men vi på P.F.C. tror att just mobilen är en bra lösning för att göra en personlig ekonomiapp som hjälper folk ha koll på pengarna. På så sätt kan vi leverera saker som pushnotis för varje köp. Många uppskattar också att de kan spärra kortet, byta pin-kod och chatta med kundtjänst i appen, när de är ute på språng och använder appen och inte sitter framför en dator.

Stort tack för dina synpunkter!

Klarna ar ett liknande kort, men fördelarna med ert är att man kan ta ur pengar och att man inte måste koppla det till sitt lönekonto för att slippa fakturor.

Sen finns det fördelar att som und välja klarna pga att de ändå har ett webbgränssnitt. Anledningarna är flera, men blir mobilen stulen elelr borttappad så kan du inte komma åt appen via PC eftersom mobilt bankid inte går att använda på android emulatorer som bluestacks eller android mobiler som antingen är rootade eller har för många år på nacken och inte får senaste uppdateringarna (senaste uppdateringarna går att lägga in på en rootad enhet, men då försvinner bankid kompabiliteten).

Vill ni tävla mer med klarna så har de brister i sitt webbgränssnitt, man kan inte se eller återställa sin PIN kod även om man loggar in med bankid på webben. Så mitt tips är att i ordnar ett webbgränssnitt där man kan logga in även med bankid på fil (pc) och ser till så att fler funktioner från appen görs tillgängliga i webbgränssnittet än vad klarna gör tillgängliga. Se även till att man kan beställa kortet via webben såklart.

Gillar som sagt inte den här utvecklingen, men snart blir man nog illa tvungen att skaffa senaste android och iphone som alla andra, tråkigt tycker jag. Men ingen verkar hålla med mig här.

Annars gillar jag såklart er idé och hade velat ha ett kort, men inte om jag ska vara tvungen att skaffa en mobil för minst 2000 kr med jämna mellanrum pga planned obsolescence (man slutar släppa uppdateringar så att kunden tvingas byta ut en fullt fungerande enhet för att exemeplvis kunna sköta sina bankärenden via mobilen). Min mobil får uppdateringar flera gånger om året och är från 2016. Mobild bankid är inte kompatibelt och jag vill faktiskt inte betala med mobilen, inte alls sugen på swish heller.

Jämförelsen med Klarna är inget bra. Klarna är uselt i jämförelse med PFC. PFC kan dock förbättras på ett flertal punkter.

De förbättringar jag vill föreslå är:

• ta bort alla filmsnuttar i appen
  • möjlighet att göra insättning med banköverföring till ett bankkonto. Nu kan man sätta in med swish och betalning till plusgiro. Om det vore möjligt att göra banköverföring kunde man sätta in pengar på kortet från fler banker än den man betalar sina räkningar från.